Tudor Rad

email Email
Facebook Facebook
Twitter @Tudirad
Linkedin Tudor Rad

Alex Mielus: Te rog sa iti faci singura o descriere pentru cititorii acestui blog. Include, te rog, si conturile / adresele pe care le consideri relevante in cazul tau.
Tudor Rad: Salut, numele meu e Tudor Rad. Sunt un fost freelancer, fost blogger, fost SEO, fost copywriter, actual antreprenor si manager la studio-ul meu de jocuri, IDEA Studios. Am un blog defunct pe Tudi.ro, pe care il tin in viata artificial pentru articolele de SEO, despre care unii zic ca sunt utile iar eu ii avertizez ca sunt invechite. Administrez Cutezee.com, un site de jocuri pentru copii pe care l-am crescut de la 0 la 1.5 milioane de useri unici pe luna. Am alte cateva proiecte online, dar sunt secrete. Sunt secrete nu pentru ca imi e frica sa nu-mi furati ideile, ci pentru ca efectiv nu merg asa ca le scot publice doar cand voi avea cu ce ma lauda ;)

AM: Ce asteptari aveai atunci cand ai intrat pentru prima data pe Internet si ce asteptari ai acum de la el?
TR: Eram un pusti cand am intrat prima data pe Internet si ca orice copil la vremea aceea, primul gand a fost joaca online :) Ulterior, undeva la 16 ani, mi-am facut primii bani de buzunar lucrand ca freelancer – desi atunci nu ii vedeam potentialul, am lucrat pe proiectele clientilor (majoritatea americani) de cele mai multe ori pe bani marunti sau ca voluntar, pentru a invata cum poti sa faci bani online. De aici pana la pasiunea pentru SEO si online marketing nu a fost decat un pas.

Astazi Internetul e unul din putinele mele vicii – nu pot rezista mai mult de cateva ore fara sa fac clickspam pe inbox-ul mailului iar business-ul meu actual se bazeaza 100% pe capacitatea mea si a colegilor de a face produse online de masa (jocuri in mare parte) care sa placa, deci depind in totalitate de Internet si nu stiu in ce directie m-as fi indreptat acum daca nu aveam sansa sa prind „microbul” online-ului de la o varsta frageda.

AM: Cum crezi ca ar arata lumea in care traim fara Internet?
TR: Pentru mine personal ar fi dezastruos. Placi tectonice in coliziune, vulcani masivi care erup violent si acopera cerul de cenusa, supernove care dezintegreaza galaxii. Undeva la nivelul acesta.

Nu imi place sa dau profetii mesianice, nu am experienta si viziunea sa fac asa ceva, dar accept challenge-ul tau – fara Internet populatia lumii s-ar intoarce la bottleneck-ul informational de acum cateva decenii, in care informatia era controlata de surse private (TV, print, etc). Nu spun ca TV-ul si print-ul nu isi au un loc in societatea de azi, dar fara libertatea si varietatea de surse oferite de Internet s-ar crea un dezechilibru usor de exploatat.

AM: Cum te-a schimbat la nivel uman, social si financiar intrarea in zona online?
TR: La nivel uman si social mi-am dat seama ca toti avem o mica forma de dubla personalitate care iese la iveala cand comunici online. Am vazut cum acelasi om poate fi o persoana perfect rationala si placuta in viata de zi cu zi, un egomaniac pe un forum si un troll pus pe spam si sotii/rautati cand se putea ascunde in spatele anonimitatii. Ba mai mult, am descoperit si in mine aceste schimbari de atitudine, in functie de mediul in care comunicam. Incet am invatat sa suprim iesirile in decor ale alter ego-ului meu online, dar multi nu depasesc acest moment. Si nu doar in Romania, uita-te la comentarii pe Youtube si vei vedea cum, sub spectrul anonimitatii relative, aceeasi persoana va fi azi un cavaler si maine un troll de ultima speta :) Pe Facebook in schimb, unde e mult mai greu sa ramai anonim, oamenii se comporta mult mai rational. Monkeys with Megaphones, vorba lui Seth Godin.

AM: Care este locul femeilor in viata online-ului romanesc?
TR: In momentul in care blogul meu era activ si am inceput sa cunosc alti bloggeri/online marketeri erau cateva fete extraordinare si nu am simtit niciodata ca ar exista vreun dezechilibru in calitatea barbatilor si a femeilor din online.

Sper sa nu jignesc pe nimeni cu urmatorul stereotip, dar consider ca o femeie e mult mai rabdatoare ca un barbat si are o capacitate extraordinara sa rezolve probleme de detaliu. Pentru un blogger de exemplu, rabdarea, constanta si atentia la detaliu sunt vitale. Barbatii sunt pirati – le place riscul, le place agitatia, la place sa stea in furtuna cu riscul de a se rasturna, daca promisiunea comorii de pe insula e la cateva valuri distanta.

Din punctul meu de vedere calitatile unei femei blogger/webmaster/marketer complementeaza perfect lipsurile unui barbat si vice-versa.

AM: Unde / cum vezi comertul online din Romania peste 5 ani? Crezi ca vor incepe romanii sa cumpere masiv si sa aiba incredere in cumparaturile online?
TR: Nu am vazut ultimele studii de piata, pentru ca, din pacate, eu nu vand in Romania. Iti pot da insa un exemplu, sper, concludent din industria mea, cea a jocurilor pe tablete si mobile. Jocurile care se bazeaza pe microtranzactii (posibilitatea de a cumpara cu bani reali un mic avantaj in joc) ofera diferite metode de plata – PayPal, cu card-ul, prin SMS, prin store-uri dedicate si de incredere. La una din conferintele la care am participat au fost prezentate date statistice pentru diferite tari, in functie de popularitatea fiecarei metoda de plata.

M-a socat sa vad ca in Spania de exemplu metoda de plata preferata era prin SMS si nu prin card, ceea ce imi parea mai intuitiv pentru o tara din Vest. Se pare ca in societatea spaniola inca exista sedimentata o mica retinere pentru platile cu card-ul, ei considerand SMS-ul o metoda de plata mult mai usoara si sigura. Ce-i drept, studiul era doar pe industria de gaming si nu as vrea sa extrapolez si sa zic ca acela e mindset-ul consumatorilor spanioli in general.

Concluzia e ca in 5 ani de zile orice griji sau inhibitii pe care le au acum romanii sa cumpere online vor ramane si se vor resimti puternic. Obisnuinta invinge de multe ori avantaje mult mai consistente (vezi cota de piata a Yahoo Mail in Romania versus cea a altor provideri de servicii mai bune dar mai noi). Deci cred ca orice tip de comert online va trebui sa ia in calcul atat cu ce e obisnuit consumatorul roman cat si ce metoda de plata o considera mai sigura/comoda.

AM: Cateva cuvinte despre media din Romania? Cand crezi ca vom scapa de „manelizarea” ei si de jurnalele pline de omoruri, violuri sau jafuri in prime time?
TR: Nu urmaresc media din Romania si tocmai din cauza motivelor din intrebare. Un psiholog ne poate lamuri aici mai bine, dar probabil ca setea de omoruri, violuri, jafuri, buci goale vine din frustrarile primordiale prin care trece tara asta. Atata timp cat lucrezi intr-un mediu ostil, negativist, pe bani putini dar si cu pretentii de tara civilizata aceste frustrari ies foarte vizibil la suprafata. As vrea sa pot da vina doar pe media care intretine starea aceasta depresiva, dar ea e adanc sedimentata in societatea noastra si radacinile cred ca se intind mult mai departe.

AM: Care a fost cel mai ciudat loc de munca pe care l-ai avut?
TR: Am avut un singur loc de munca inainte sa imi pornesc firma si chiar nu a fost ciudat deloc, ba chiar as zice ca a fost un job incredibil – eram SEO, lucram cu o echipa tanara si aveam 2 manageri cu care m-am inteles perfect.

Iti pot zice insa de cel mai ciudat proiect de freelancing pe care l-am avut: a trebuit sa scriu 350 de articole despre Heating, Ventilation and Air Conditioning (HVAC) pentru un client american. Deadline-ul era de 1 luna si trebuia sa scriu cam 12 articole pe zi despre un subiect repetitiv si incredibil de plictisitor. Am reusit cumva sa termin proiectul la timp, mi-am luat banii si 2 luni am fost zombie, nu vedeam in fata ochilor decat burlane, aparate de aer conditionat si filtre de ventilatie.

AM: De ce crezi ca in Romania nu prea avem servicii normale (nu zic de calitate), iar oamenii care sunt platiti – fie din banul public, fie in regim privat – isi bat joc de cei carora ar trebui sa le presteze acele servicii?
TR: Ohoo, de unde sa incep. Cate pagini imi acorzi pentru interviu? :) As putea identifica multe motive, dar voi enumera doar 4, pe care le consider si cele mai importante:

  • Lipsa de management/directie. Un angajat trebuie motivat si prin altceva decat bani iar un manager bun isi stie motiva oamenii si in conditii de criza, depresie, negativism, etc.
  • Bani putini. In majoritatea studiilor americane banii vin undeva pe locul 5-6 ca prioritati pentru un angajat. Totusi, cand banii aceia de-abia iti acopera nevoile primare pentru un acoperis, mancare, sanatate, ordinea se schimba pe scara prioritatilor. Cand din 8 ore de somn 4 le consumi zvarcolindu-te in pat gandindu-te cum iti platesti rata luna viitoare, e normal sa fii irascibil a doua zi la servici.
  • Frustrari sociale – am vorbit mai sus de ele. In Romania e un etern lant trofic al frustrarilor care se paseaza in mod piramidal iar clientul e ultima veriga.
  • Lipsa concurentei. Imi pare rau, dar in Romania nu exista concurenta calitativa, doar cantitativa. Fata de vest, aici nu ti-e frica sa iti pierzi job-ul in fata unuia mai bun ca tine, ti-e frica sa nu ti-l pierzi in fata hoardei de candidati la fel de necalificati ca tine. De ce sa respecti clientul, pe bani putini, cand manager-ul tau oricum nu te va putea inlocui, pentru ca nu are cu cine?

AM: Te-ai gandit vreodata sa te muti definitiv din Romania? Da-mi si argumentele, pro sau contra.
TR: M-am gandit, dar nu foarte serios. Momentan nu m-as muta din Romania pentru ca am aici un proiect, IDEA Studios, care e in crestere si in care m-am implicat total atat financiar cat si afectiv in ultimii ani. Imi e greu sa imi las copilul aici si sa ma mut in alta tara :)

Al doilea motiv contra unei mutari ar fi faptul ca eu am cateva principii de loialitate care sunt poate putin invechite pentru societatea de azi. Iubesc Clujul, iar Romania e o tara… interesanta. Nu prea ai ocazia sa te plictisesti sau sa te plafonezi aici, pentru ca in fiecare moment ceva sau cineva iti va pune rabdarea si caracterul la incercare. Bring it on :)

Al treilea motiv contra: sunt o fire competitiva si vreau sa reusesc in Romania, unde sunt piedici la orice pas. Daca reusesc sa fac o afacere de succes in mediul acesta nociv va fi un succes personal mult mai mare decat daca as reusi intr-un mediu normal, unde multe conditii imi sunt deja puse pe masa si multe piedici eliminate din start. Nu ii condamn pe cei ce pleaca, dar atata timp cat eu inca mai am o farama de entuziasm pentru ce fac aici voi ramane. Cand intru complet in depresie am zburat.

AM: Ce i-ai recomanda unui tanar care s-a decis sa intre / sa lucreze in mediul online?
TR: Tinere, antreneaza-ti psihicul, in Romania trebuie sa fii de fier. Antreneaza-ti capacitatea de comunicare interpersonala. Analizeaza rational orice decizie si pastreaza un echilibru intre entuziasmul de inceput si pesimismul calculat care te salveaza din prapastie cand lucrurile merg prost. Proiectele online fluctueaza, nu te baza pe profit pana nu il ai in buzunar. Cere ajutor. Gaseste-ti un mentor. Tine cu dintii de ideea ta pana o faci sa mearga. Gandeste pragmatic si invata sa faci bani de pe munca ta – entuziasmul nu bate foamea. Fii un lider. Alege-ti bine colaboratorii. Respecta-ti angajatii dar cere-le reciprocitate. Ia riscuri. Calculeaza-ti riscurile. Reinvesteste profitul. Invata sa te tratezi singur de depresie. Fumeaza moderat. Bea cand e cazul. Nu te culca cu angajatii/seful tau :)

AM: La final te voi ruga sa recomanzi cititorilor care poposesc pe pagina acestui interviu 3 oameni (sau proiecte) pe care ar trebui sa-i (sa le) urmareasca in online.
TR: Ca recomandari nu am vreun diamant ascuns sub forma unui blog de nisa sau proiect underground, dar am 3 site-uri pe care le accesez cu sfintenie:

  1. SEOMoz e un portal incredibil de util pentru oricine incepe un proiect online. Principiile de baza de SEO sunt absolut fundamentale si necesare daca vrei sa ai un proiect de succes dar pe Moz gasesti si foarte multe informatii generale de marketing, monetizare, networking si social media. Atat blogul oficial cat si cel al userilor sunt mine de aur pentru un antreprenor sau webmaster iar tool-urile oferite de site acopera o mare parte din nevoile de baza a majoritatii site-urilor.
  2. Techcrunch – must-read pentru orice antreprenor, blogger sau marketer. De acord ca majoritatea articolelor de acolo sunt povesti de succes greu de replicat, dar foloseste-le pentru inspiratie si motivatie.
  3. TED – sursa mea preferata de inspiratie/motivatie, alaturi de TechCrunch. Daca sunteti ca mine si aveti prostul obicei sa mancati la birou, puneti in fundal un TED Talk – sa vedeti ce usor vine creativitatea cand rotitele sunt in miscare si burta plina ;)