Sau, altfel spus: pupam in cur, Maria-ta! Asta stie sa faca romanul pentru a se remarca si pentru a promova. Si asta va face si de acum incolo.
Mai marii blogosferei romanesti au crezut de cuviinta sa le dea in cap, la unison, dupa ce asa zisii hateri au scris un articol nu atat jignitor, cat adevarat, la adresa multora dintre ei. Dupa citirea intregului material mi-a staruit un singur gand in minte: „A-listerii sunt lideri de opinie. Trist (pentru ca 80-90% dintre ei nu au ce cauta acolo), dar la momentul acesta ei sunt formatorii de opinie in online-ul romanesc”.
Am copiat si eu articolul si-l voi pune aici, insa in alta ordine decat originalele.
Disclaimer:
La acest articol au contribuit mai multi „hateri”, sub diverse forme: Alex_Tikitaka (Twitter), Envi (Twitter), The_Dorian (Twitter), Giolly (Twitter), Aiurea (Twitter), Klubbingman (Twitter) si Ellunes (Twitter).
De aceea, probabil, din loc in loc, veti intalni treceri de la persoana a doua singular la persoana a doua plural, in formulare. Tot de aceea, uneori exprimarea poate fi mai dura, alteori mai blanda, in functie de starea de spirit a fiecarui heitar in parte … Tot de aceea, unele chestii s-ar putea repeta, din loc in loc, dar cerem intelegere. Atat am putut.
Acceptam, insa, heitareala si trolling, la schimb, in comentarii pentru toate astea. Ştim ca va incepe contra-ofensiva, caci, asa cum scrie si mai sus, nu stiti sa primiti critici, nici chiar frumos enuntate si argumentate. Ne-am asumat asta. Vom trolla, demni, pana la capat …
Iar dumneata, domnule A-lister, in ciuda a ceea ce am scris mai sus, vei continua sa fii citit, retweetuit si like-uit cand va fi cazul, dar si heitarit sau criticat, la fel, cand va fi cazul. Sa heitarim bine!
* Evident, textul poate fi preluat de oricine se considera „hater” sau crede ca „sfaturile” noastre sunt de bun simt si pertinente.
Articolul:
1 – Nu te uraste nimeni, pe bune
Serios! Cei pe care tu ii numestei „hateri” pentru ca nu iti mananca de sub unghii nu iti sunt dusmani. Ar putea fi cei mai sinceri oameni cu care ai tu de-a face in online. Cei care te gratuleaza cu „Foarte bine scris. Abia astept urmatorul post”, desi tu dai cu oistea in gard intr-un mare fel, nu-ti vor binele. Isi vor propriul bine. Un link, o mangaiere pe crestet, o firimitura din #refinantare, orice … Important e sa iasa ceva. „Haterii” nu vor nimic de la tine. Isi exercita doar dreptul la opinie pe care tu ti-l asumi de facto, iar lor li-l refuzi, pentru ca … pitong.
Roaga-te sa ai in permanenta hateri. Pentru ca haterul e cel mai bun prieten al tau. Macar haterul e sincer. El e cainele de paza al blogosferei, asa cum presa e cainele de paza al democratiei. Politicienii care fura, functionarii nesimtiti sau sictiriti, malpraxisurile medicilor, derapajele vedetelor sunt taxate de presa si, uneori, si de catre voi. Presa, la randul ei, atunci cand greseste sau „derapeaza”, este taxata de catre voi. Voi, cand gresiti sau derapati sunteti taxati de catre noi. E circuitul „haterelii” in natura … Noi, ca hateri ai vostri, suntem taxati, ulterior, ca functionari, medici, jurnalisti sau vanzatori de catre presa si de catre voi … Dar Ciomu, de exemplu, n-a zis niciodata ca presa il „musca de fund” pentru ca e vreun ziarist invidios pe pozitia lui, salariul lui de medic, sau locul sau de parcare din curtea spitalului. Pe cuvant …
Intelegem ca stergi comentariile care te injura, fara nimic mai mult. Dar stim ca faci la fel si cu cele care nu te injura, doar te critica, cu argumente. Daca ai vrut sa ne arati cum depasesti tu in curba, pe linie dubla continua, cu soarele in ochi (da, stim, doar pe camera se vede asa soarele), atunci accepta ca unii s-ar putea sa aiba ceva impotriva stilului tau kamikaze de condus. Daca au alta parere decat tine, nu sunt cretini, idioti, puleti sau ce mai vrea pula ta, pe care – acum stim cu totii – PR-istele ti-au poreclit-o „bestie mica”.
2 – Nu esti expert social media
Chiar nu esti. Daca urmaresti 10 oameni pe Twitter, si aceia sunt prietenii tai, pe care ii ai si pe mess, si apoi scrii ca „Twitterul este inutil/de cacat” nu poti sa dai sfaturi de social media pe blog. E ca si cum te-ai sui la volanul unui Mercedes, primit „in teste” ai da drumul la muzica, ai face din buze Vruum-Vruum si gata. Si apoi ai scrie pe blog: „Mercedesul este o masina de cacat”. E adevarat, ai fost la volan, ai stat in scaun, ai pus mana pe volan. Dar nu i-ai exploatat la maxim potentialul. Deci experienta ta in domeniu este irelevanta.
La fel, daca urmaresti pe Twitter doar „oamenii cu care ai baut o bere si i-ai vazut la fata”, esti total paralel cu fenomenul. Nu poti sa te prezinti ca sosal midia expert ca te vor crede doar baietii (si fetele) de la punctul 1. Si mai ceri si 140 de euro, plus TVA, ca sa ne inveti … ce, in social media?
Daca atat ai inteles tu din social media, ne pare rau, vom fi „hateri” in continuare. Pentru ca exista doar 2 explicatii: ori esti un ipocrit arogant, filfizon si impostor, ori esti, pur si simplu, prost … Si pentru ca nu te consideram prost – unii dintre noi – vom crede, „cu tarie”, in prima varianta. Si asta „calls for some trolling” …
Daca ti-ai sters contul de facebook si, de data asta, „nu la nervi”, daca scrii ca feisbucul e noul hi5, pentru ca ulterior sa participi la o campanie promovata cu tot cu pagina sa de feisbuc, laudandu-o chiar pentru concursurile de pe reteaua sociala, nu esti expert media. Maxim un ipocrit.
3 – Nu mai fi asa arogant
Nu contezi la 2 metri dincolo de propriul tau blog. Hai, fie … dincolo de „blogosfera”. Asa cum calificarea unui medic se termina odata iesit pe poarta spitalului, cea a unui mecanic auto odata plecat din service sau a unui apicultor cand se indeparteaza de stupi. Dar daca un medic s-ar duce la piata si s-ar certa cu agricultorul cu privire la cultivarea rosiilor, mecanicul auto i-ar da lectii avocatului despre legile tarii sau sudorul i-ar explica profesorului cum trebuie predata materia, ar fi niste „subiecte” bune de disecat pe blog, corect?
Ei, regulile astea ti se aplica si tie. Poti avea pareri despre toate cele de mai sus – e dreptul tau constitutional -, chiar daca nu sunt din domeniul tau. Problema e aroganta cu care dai sfaturi despre lucruri pe care nu le stapanesti. Iar daca vei primi „corectari” sau esti atentionat de cineva care chiar domina subiectul, lasa aroganta deoparte. El stie despre ce vorbeste, caci … soc!, este domeniul lui de activitate. Tu nu stii! Tu ai doar o opinie neavizata. Deci, daca cineva are pareri despre ceea ce scrii tu, e dreptul lui. Chiar daca sunt diferite de ale tale. Asta nu-l face „hater” si nu e nevoie sa-l „gratulezi” cu „prostule”, „imbecilule”, „retardatule”, „pulete” etc. Mai ales cand tu scrii: „Cote d’Ivoire nu era Coasta de Azur? Ce prosti sunt comentatorii astia ca-i zic tot Coasta de Fildes”.
Nu uita ca traficul pe care-l ai nu vine neaparat din calitatea articolelor tale. Exista A-listeri care scriu, si exista A-listeri care posteaza doar pentru ca asa trebuie. Noi stim care sunt cei din prima categorie, si care sunt ceilalti. Nu uita ca fara cei pe care-i privesti constant de sus, esti zero. In online, si, in multe cazuri, nu numai. Banii de pe cardul tau vin din blog. Altceva nu faci/nu stii sa faci/n-ai mai face de comod ce-ai ajuns. Blogul aduce bani pentru ca ai multi vizitatori. Cititorii iti platesc chiria, cititorii iti pun mancarea pe masa, nu sarmul tau iesit din comun si nici inteligenta-ti sclipitoare.
4 – Nu ne intereseaza si nu te invidiem pentru cati bani faci
Pe bune. Cand va intalniti voi, blogarii de frunte, francmasonii, intre voi, discutati si despre altceva nu tot despre cat se castiga din … blogging. Iar daca tot vreti sa discutati asta, nu e nevoie sa scrieti rezultatele „sondajului” pe twitter, facebook etc. sub hastagul intalnirii (#howtoblogfordummies2011 In 2010, bloggerii au castigat, in medie, taspe mii de lei pe luna). Pe cuvant ca nu ne intereseaza. Unii dintre noi suntem sculeri-matriteri, lacatusi-mineri, pizzeri-faiantari, cum vreti voi sa ne „gratulati”, si avem si noi joburi, si poate unii dintre noi castiga mai mult decat voi, deci nu, nu suntem individosi pe banii facuti de voi.
Am inteles, esti blogar profesionist, traiesti din asta. Felicitari! Te respectam pentru ca faci bani din ce iti place. Dar si medicii fac bani din ce le place, si avocatii, si profesorii (uneori), si programatorii etc. Si multi din cei carora le spui tu „hateri” au meseriile astea. Dar nu o sa vezi niciodata un Congres al Medicilor de Familie, intrunit la Brasov, sa zicem, sa inceapa cu tema: „Cat se mai castiga din medicina de familie? Asa … Hai sa facem o medie. Ok, acum sa anuntam pe twitter!”
Nu toata lumea vrea sa fie blogar. Deci nu toata lumea te invidiaza. Nu pentru toti meseria ta este meseria visata. Deci … nu! Nu esti invidiat pentru asta. Inceteaza, deci, sa presupui ca orice critica primita este din invidie. Daca tu ai fost in Bulgaria si te-ai pisat in piscina, nu inseamna ca daca-ti spunem ca e un gest de cacat pisat suntem invidiosi ca nu am fost noi in Bulgaria in locul tau.
Evita laudarosenia. Stilul asta de manelist (am trafic, am bani, am femei) e cat se poate de trist, ca sa rimeze. Lauda de sine nu miroase a bine, spunea o vorba din batrani. Pute, mai exact. Asa cum absolventul de profesionala viseaza sa aiba banii lui Florin Salam, asa si bloggerul mic viseaza la mia aia de EURO pe luna, si la petrecerile unde sa bea bere pentru femei. Calitatea nu mai este o prioritate pentru el, el va cauta doar cifrele reci, pentru a putea vinde un banner de 4 cm patrati unei florarii sau unei sali de fitness. Directia asta nu e cea sanatoasa, pt. blogosfera mioritica. Ţi-a trecut vreodata prin cap ca poate un cititor random castiga 3000 de EUR pe luna, luna de luna facand ceea ce-i place? Si asta fara sa aiba gust de cur pe buze. Mai mult ca sigur ca nu.
5 – Nu vrem trafic din traficul tau
Serios, terminaa cu scuza asta penibila, pe care ati preluat-o, „imaginativ”, toti. Daca iti spunem ca Sabau si Balint nu au jucat in 1994 la Mondiale, chiar daca tu „te trezeai noptile ca sa-i vezi la lucru”, pe bune ca nu o facem pentru a te „musca de cur” si pentru a ne face trafic. Consideram doar ca, daca tot iti bagi si-ti scoti pula in ziaristi sau alti blogari pentru ca „nu se documenteaza”, ai fi putut sa faci si tu un sarci micut pe gugal. Cu atat mai grav cand te consideri si te recomanzi expert in fotbal.
Participi la campanii despre fotbal si Liga Campionilor, atunci lasa-ne sa credem ca esti expert in domeniu. Si daca te consideram expert in domeniu si tu scrii ca „De ce este Regele prezent la finala Cupei Regelui?”, „Barcelona are culorile ROSU-albastru” sau exemplul anterior, cu Balint si Sabau, asteapta-te la putina „hatereala”. Care „hatereala” e doar putin misto, dar tu o vezi ca un atac, pentru ca, nu-i asa, „vrem trafic pe spinarea ta” …
Te comporti de parca am vrea sa iti luam painea de la gura. Esti ca vecinul de la bloc, care atunci cand aude pași pe scari se grabeste sa inchida ușa liftului pentru a urca singur.
Daca maine blogurile ar disparea, ai disparea si tu odata cu ele. Vietile majoritatii oamenilor pe care tu ii privesti de sus nu se vor schimba. Cand inchizi fereastra de administrare a blogului, redevii muritor. Iar cat o ai deschisa, te lasi amagit: te iubesc doar prostii si profitorii. Atentie la turnul de fildes in care te-ai inchis!
6 – Inceteaza sa-ti provoci criticii „la duel”
Daca ti-a crescut traficul, nu ti-au crescut si muschii. Daca ai pistol cu bile, nu esti Rambo. Daca faci spagatul pe doi busteni, nu esti Van Damme. Sa ne intelegem … Amenintarile tale cu bataia, directe sau voalate, la adresa celor care nu te inghit (e normal, nu trebuie sa ne placem toti intre noi) sau te critica (de multe ori fara interese ascunse) sunt doar penibile. Nu sperii pe nimeni, nu iti creste cota, nu devii un zeu in ochii nimanui. Stim ca ai pusca de paintball, pistol cu capse sau prieteni grasi, nu trebuie sa ne dovedesti ca stii sa iti si folosesti toate astea. Si – Doamne Fereste – s-ar putea ca, intr-o zi, cineva, hater sau „hater” sa iti ia provocarea in serios. Si nimeni nu vrea asta.
Iar paharele aruncate-n ochi si flegmele-n fata celor cu care ai avut tu „conflicte” online nu le poti justifica prin absolut nimic. Te-am vazut cu totii cand erai amenintat, la randul tau cu bataia, si stiai ca baietii respectivi sunt putin mai ciobani ca tine, cum o dadeai la pace: „Nu rezolvam nimic cu bataia”, „Asa sunt unii, imediat ameninta cu bataia” etc.
7 – Nu detii adevarul absolut
Daca tu crezi ca PDL e de cacat si USL e salvarea natiunii, e dreptul tau. Invers, daca ai impresia ca USL e de cacat si Basescu e ok, e dreptul tau. Dar daca cineva crede altfel decat tine, nu inseamna ca e mai prost ca tine. Daca tu esti ateu, e ok. E, din nou, dreptul tau. Nu inseamna ca cei care cred in Dumnezeu sunt imbecili. Daca tu tii cu Steaua, nu toti dinamovistii sunt cretini. Si invers. Daca tu vrei sa fie omorati cainii fara stapan, nu inseamna ca cei care vor alte solutii sunt retardati. Daca tie iti place saorma, nu inseamna ca cei care nu sunt fanii ei trebuie omorati cu pietre. Daca tu esti fan Renault, bravo tie! Daca altii vor BMW, e dreptul lor. Daca tu esti tipul econom, felicitari! Asta nu iti da dreptul sa impui altora cum sa-si cheltuie banii. Samd. Si astea nu-s motive nici sa le aduci injurii in comentarii, nici sa le stergi comentariile.
Nu lua aceste randuri ca o apologie a luptei dintre A-listeri și hateri, ci ca un mic exercițiu de reflexie asupra imparțirii acestor roluri. Daca ne gandim la faptul ca cel mai important lucru este dialogul generat, dialog care ajuta ca ceea ce se scrie sa sa transforme in cuvinte adevarate, nu in litere moarte, poate ca haterul ești chiar tu. Tu refuzi dialogul, considerand ca deții adevarul absolut.
Blogurile traiesc prin vizitatori. Comentariile sunt, in numeroase ocazii, la fel sau chiar mai interesante decat articolele autorilor și o data cu ele apar mai multe opțiuni, printre care: dialogul, refularea sau duelul de idei. Mulți dintre voi, cei care va considerați bloggeri de top, refuzați dialogul, alegand cea mai ușoara cale: refularea in dueluri, pierzand pe drum ideile inițiale.
8 – Esti lider de opinie? Atentie la ce spui
Daca tu credeai ca sa fii printre cei mai cititi blogari iti aduce numai avantaje, gen banii aia pe care crezi tu ca ti-i vrem noi, te inseli. Multi tineri sunt in cautare de modele. Motivele pentru care au ales sa-si satisfaca nevoia de modele in a urma cu sfintenie prostiile pe care le spui tu sunt irelevante acum. Dar ei exista si te urmaresc si iti sorb cuvintele. Atunci, daca tu scrii ca o sa omori toti cainii din oras, ca asa vrei tu si pentru ca tu poti, ca esti A-lister, si legile sunt doar pentru cei de la B-list in jos, e, din nou, un alt subiect. Dar nu te mira, apoi, daca in acelasi judet cu tine, la cativa kilometri distanta, cineva aplica „sfaturile” tale de pe blog. Si nu te mai da „lovit” cand o sa fi luat la intrebari de politie si autoritati. Asta e, ai vrut sa fii lider de opinie, asta vine si cu responsabilitati. Asa ca ai grija ce scrii si ce sfaturi dai.
Atacurile la minoritati, incitarea la violenta, la intoleranta si, la urma urmei, la prostie, sunt drepturile tale. Dar asuma-ti si urmarile lor. Nu te mai da victima pe blog atunci cand sfaturile tale au urmari la care nu te-ai gandit. Masoara-ti cuvintele in permanenta. Nu esti Perfu. Fii atent la ce scrii. Te visezi lider de opinie in online? Poarta-te ca unul.
Blogosfera de top sunteti voi, astia, A-listerii, care, parca la fel ca in proverbul ala, „a tunat si i-a adunat”. O gasca de paranoici, care vad in orice contestatar, un gelos, un hater, un aspirant la o halca din carnea lor. Era o vreme cand va auto-proclamati, cu snobism, masturbandu-va cu Analyticsul in fata, „oamenii care trebuie injurati pentru a ajunge sus in online”. Aveti o varsta, aveti neveste, iar unii dintre voi, copii. Nu va e rusine, putin? In curand, copiii vostri se vor putea „plimba” nestingheriti pe internet si vor vedea cine le-au fost, cu adevarat, parintii. Ganditi-va putin daca ceea ce aratati voi astazi, pe net, este ceea ce vreti ca fii si fiicele voastre sa stie despre voi. Asa cum ce ati fost ieri e verificabil azi, la fel va fi maine cu ceea ce sustineti astazi. Iar daca sa incluzi toate femeile „care n-au stat” intr-o lista „Pizdulici” ti se pare amuzant, asteapta sa creasca fiica-ta si un alt „grasut jovial, mancacios” si libidinos sa o includa intr-o lista identica si mai vorbim.
9 – Fii consecvent!
Da, stim proverbul: „Numai bou’i consecvent”. Dar si tu stii ca, desi trec anii, Internetul nu uita. Nu spune nimeni ca nu trebuie sa inveti, din mers si nimeni nu crede ca nu ar trebui sa iti schimbi parerile, daca ai intalnit argumente care sa te faca sa faci asta. Dar cand tu, acum nici macar asa multi ani, erai exact cel pe care il injuri si-l urasti astazi, ai o problema. Daca azi faci misto marlanesc de crestini, noi stim cand publicai colinde pe blog, de Craciun. Daca azi ii injuri pe cei care „fac spam” in comentarii, noi stim cand exact asta faceai si tu. Cand „blogarii mici” de azi se plang ca nu-s luati in seama, iar tu ii iei la misto, adu-ti aminte ca FIX asa te comportai si tu pe alte bloguri, la inceput. Daca azi „basistii” iti provoaca „scarba”, adu-ti aminte ca ai fost unul dintre ei. Si exemple sunt nenumarate.
Cand cititorul vede in aceeasi zi 7 postari laudative pe 7 bloguri diferite la adresa RMGC (de exemplu), articolele is pierd orice urma de credibilitate. Advertorialele trebuie facute cu cap. Si cu masura. Va veni si ziua aia in care companiile care baga bani in blogosfera vor astepta si rezultate. Si atunci nici macar amicul/amica din compania respectiva nu va va putea obtine un al doilea contract. E nevoie de mai mult creier in conceperea campaniilor din online. Esti chemat la TIFF? Scrie despre TIFF, nu despre petreceri si gulyas. Fii consecvent. Daca acum 3 ani injurai o banca, te rugam ca in 2011 sa nu ii lauzi doar pentru un Cico si niste tichete de masa. E plina tara asta de oameni ieftini. Evita sa fii si tu unul.
Aveati blogurile inundate de articole in care blamati bancile, prezentati situatii ingrozitoare si le aratati cu degetul ca fiind „camatari cu acte”. La cativa ani distanta – repetam, Internetul nu uita – sunteti cei mai ferventi „evanghelisti” ai bancilor, mai agresivi in browser ca martorii lui Iehova la usa. Obisnuiati sa injurati spam-ul, practicile SEO si pozele cu pixde pentru trafic. Dupa cativa anisori, aveti articole scurte, cuvinte boldate in titlurile cu nume de staruri mondene etc.
10 – Nu fi ipocrit!
Stim ca participi la Lecturi Urbane/Soupnights/(insert some other dull 2.0 event here) pt. a pune mana pe piariste absolvente de SNSPA sau Romano-Americana. Altfel, daca e sa fim obiectivi, nu ai cum sa ajungi langa diafanele creaturi. Exista oameni care citesc acasa! True story! Cum sunt oameni care fut acasa, fara a organiza #futaiuriurbane ca sa se laude cu asta. Vrem mai putine subiecte facile/ieftine generatoare de comentarii multe (muie unguri / gay / Udrea / Steaua / Dinamo). Pozele unor fufe din tara sau de peste hotare nu au ce cauta pe blog. Pentru asta avem Click, Libertatea si Can Can. Iar unii dintre noi – True story! – le gasim pe site-urile din afara si fara ajutorul vostru.
Esti invitat la o petrecere, scrii trei articole despre cat de tare e bautura, trei despre cat de tare va fi la party si alte trei despre cum nu stii tu cu ce sa te imbraci pentru asta, iar apoi ajungi cu doua ore intarziere. De ce injuri organizatorii ca nu ai mai avut loc sa intri? Daca-ti dadeau un laptop in teste si varsai, din vina ta, o cana de cafea pe el, scriai apoi pe blog ca laptopul e prost si nu te asteptai la asa ceva din partea producatorului? Esti ipocrit …
Te duci la un festival de teatru (unde nu intelegem nici azi de ce continui sa fii invitat), iar pe drum intrebi de mici buni si fragezi. Asta transmiti tu cititorilor tai de la un festival cultural. Ulterior, peste doua articole, condamni „rromanismul” celor prezenti la eveniment? O, tempora!
11 – Fa diferenta!
Ai ajuns lider de opinie. Cu merit sau fara merit, discutabil. Ai puterea sa schimbi lucruri (nu doar in folos propriu, atentie!) si sa dai exemplu. Si totusi nu o faci. De ce?
Blogosfera de top se rezuma la niste cururi in scaun si degete-n nas (cu mici exceptii). V-ati miscat fundul pentru altceva decat o bere, o ciunga, o vacanta in Bulgaria sau un chef cu piarizde? E adevarat, stomacul cu paine se tine, ne repetam: nu va acuzam ca va castigati banii din blogging, dar daca ati ajuns niste „modele” (cum si de ce, cum am spus, altadata), dati un exemplu. Sunteti peste tot, si totusi nicaieri unde conteaza. O miscare sociala, o opinie educativa, nimic. Dar sunteti primii la critici. Nu cumva voi sunteti mai hateri decat noi?
Vorbesti mult, prost, pe langa subiect, dar domini topurile. Din care, ulterior, ca o diva obosita, te retragi „in glorie”, altii si altii copiindu-ti, an de an, exemplul. In tot acest timp, unii chiar fac diferenta. Un blogar a doborat un record cu o frigaruie imensa, strangand, totodata, o comunitate dintr-un intreg oras, impreuna. Un altul, printr-o actiune pe blog, fara sa isi faca hastag pe Twitter, a scos din saracie lucie o femeie saraca si necajita. Un altul a izolat casa unui om bolnav, tintuit in scaunul cu rotile. Si continua! Ii va consolida si fundatia. N-au avut pretentia de a fi slaviti pentru asta, nu si-au cerut doza de buze calde pe bucile auguste si n-au facut tamtam. Si exemple ar mai fi destule. Dar nu le promovezi, pentru ca iti e teama ca ti-ar putea submina pozitia. Astia sunt, din pacate, sub tine, in topuri si-n campanii publicitare. Desi ei fac diferenta si, daca ar fi in locul tau, ar putea-o face si mai si.
12 – Nu uita de unde ai plecat
Te deranjeaza haterii care-ti mai atrag atentia cand sari calul? Te supara astia ca noi, care incearca sa te coboare un pic de pe piedestal, poate vezi ca realitatea e alta? Adu-ti aminte cum ti-ai inceput cariera in online, bloggere. Adu-ti aminte de Netoo, de Blegoo, de coloana vertebrala pe care o aveai odata. Istoria se repeta, numai actorii sunt altii. Cei vechi au sarit gardul in tabara unde se impart banii.
Te supara aia care injura mai-marii blogosferei ca sa-si croiasca un drum prin jungla asta onlainistica? Si pe noi, dar nu uita ca si tu ai fost ca ei. Asa ai inceput si tu, injurand bloggerii deja „consacrati” pana te-ai prins ca linguseala aduce mai multe beneficii.
Te supara articolele despre cum sa faci bani din AdSense si alte buxareli, scrise de oameni care se bucura la castiguri de 3 centi pe zi? Adu-ti aminte cum juisai cand iti mai dadea cate unul click pe reclamele AdSense. Eventual impartaseste-le din experienta ta, nu-i considera din start retardati pentru ca au aceleasi preocupari pe care le aveai si tu acum 4-5 ani.
Te deranjeaza oamenii care au dat de bani si au uitat de unde-au plecat? Si pe noi, ne placeai mai mult cand erai un blogger simplu, din popor, dar mai scriai si pentru cititorii tai, nu doar pentru agentii.
PS (bonus): 13 – Stai departe de politica.
Politica este pentru chinezi. Si noi avem deja cu unul prea mult.
Comenteaza